Det ryker ur mina öron nu!

Jag är i färd med att börja studera under våren. Dock måste jag som förälder med önskan om syskon se till att skydda min sgi så att jag inte plötsligt står med några futtiga tusenlappar i inkomst när nästa barn behagar komma.

Jag har talat med en handläggare på försäkringskassan som sagt att sgi är skyddad även under halvtidsstudier men eftersom jag har dåliga erfarenheter av att muntlig information man får av fk inte gäller när det väl hettar till så vill jag ha det skriftligt så att jag har nåt att hänvisa till innan jag vågar köra igång på halvtid.

De har en mailtjänst där man kan ställa allmänna frågor. Jag mailar och frågar om det stämmer att sgi är skyddad även under halvtidsstudier precis som vid heltidsdito.

Jag får till svar att frågan är för komplicerad för att besvaras via mail och ombeds ringa. Jag förklarar att jag vill ha ett skriftligt svar pga mina tidigare erfarenheter som jag då nämner.

Till svar får jag då en lång text kopierad från fk:s hemsida. Inte med ett ord nämns halvtid vs heltid. Nu har jag åter skrivit tillbaka och förklarat att texten inte besvarar min fråga samt upprepat den. Väldigt, väldigt tydligt.

Hur jäääävla svårt ska det vara att kunna svara på en fråga som det måste finnas ett nedskrivet regelverk kring?! Jag kan inte vara den första som överväger halvtidsstudier istället för heltid!

Nu ligger jag och ska sova och är så frustrerad att det värker i kroppen. Så hur svårt ska det vara för mig att lära mig att aldrig – aldrig – läsa mail från försäkringskassan precis innan sänggående?!

Leave a comment