Odlingssäsongen 2015…

…har börjat i och med att januari smugit sig på. Jag har kommit till att skriva en lista på befintliga perenner i trädgården och ett första utkast på vilka årsväxter jag tror att jag tänker odla.

Min ambition i år är att inte ta mig vatten över huvudet och odla i lite mindre skala men mer varierat än i fjol. Då blev det mest squash. Och mera squash. Med mina begränsade frysmöjligheter och minst lika begränsade konserveringskunskaper så har en del av fjolårets skörd möglat bort i skafferiet och jag vill fokusera mer på vad vi kan äta under själva odlingssäsongen och en och annan lök och vintersquash. Kanske lite oljeinläggningar, men det får framtiden utvisa.

Planen är att ha ett planerings öre med syskonen inom en snar framtid och inventera, byta och sambeställa det som saknas. Bara det är en bra början på måttfullhet, att inte ha en hel påse frön själv och tro att man ska odla alltihop.

Jag känner viss bävan inför kommande vår och sommar. Antingen kommer odlingen vara det som stjälper eller räddar situationen och det är omöjligt att i förväg veta vilket, så det är bara att chansa. Hålla för näsan, blunda och kasta sig i.

Leave a comment