Det ska vara loppispriser…

…på loppisar. I Stockholmstrakten så har loppispriserna stigit allt mer på senare år i takt med att begagnat blivit allt trendigare. Det känns inte lika givande att behöva punga ut med samma summa som jag hade kunnat köpa två kannor för på Ica när man köper en kanna på stadsmissionen.

Därför är jag då glad åt vårt lokala röda korset här i nynästrakten, för fastän det är stockholmsnära lyckas de hålla priserna på en sådan nivå att det gärna slinker ner en eller annan extra sak i korgen. Jag tror att det gynnar dem på sikt, även ekonomiskt, för det man råkar köpa i onödan lämnas ju tillbaka i nästa utrensning hemma och de pengar som spenderas går till välgörande ändamål.

Idag drog jag med kära syster till RK och fick henne att köpa leksaker att ha hemma då syskonbarnen kommer på besök. Vissa saker slogs vi nästan om (på vårt ytterst fredliga vis, vill jag bara passa på att påtala) som träklossar i en påse för 30:- och ett magnetspel för en tjuga. En mockaservis i turkost där kopparna hade guldtassar för 80:-. Massor av fynd!

Jag passade på att bryta det outtalade köpstoppet genom att köpa två tröjor, en klänning, två eller tre par byxor till trollet att ha när han blir lite äldre. Vanligtvis slits byxor i sådana storlekar så väldigt, så när jag hittar bra skick i allmän passform för 5-10 kronor så slår jag till och hoppas att de kommer passa. Dessutom köpte jag en kjol till en ev kommande dotter, eller till trollet om han så vill. Skulle tagit den själv om jag hade haft storlek 152 cl.

Utöver kläder köpte jag en cd-hylla till mitt arbetsrum, en babyleksak som jag inte vet vad de kallas men de finns i alla väntrum och säljs på Ikea, man trär stora träklossar fram och tillbaka på snirkliga metallpinnar. I leksaksloggen på jobbet kallar jag den vi har där för “slingergrunka”.

Trettio slipsar köpte jag också. Jag har en plan att sy en kjol av dem (och kanske några till, får se hur många som behövs). Det är något jag har planerat i flera år men har inte hittat billiga slipsar förrän nu. Jackpot!

Leave a Reply

