Stora brödbakardagen

Nu var det dags att fylla på brödförrådet. I förrgår kväll satte jag en deg på två liter degspad (stor deg) som fick kalljäsa över natten. Det blev många goda frukostbullar det!

Dessutom testade jag att baka på surdeg! Sist på bollen, för det har jag aldrig gjort förut! För en knapp vecka sedan startade jag en deg som jag kallar Valentin och som jag sedan dess ömt rått om. Igår resulterade det i det nyttigaste bröd jag nånsin bakat – det består nästan bara av nötter, frön, mandlar, hela rågkorn och surdeg på råg. Lite grovt rågmjöl och lite, lite vetemjöl för att riktigt få det att kleta ihop. Limpa till och in i ung i typ 40 minuter, sedan fick det ligga till sig i en handduk över natten. Jag smakade på det nu och till min milda förvåning är det riktigt gott!

20160218-163247.jpg
Det är inte lika sött som vanligt rågbröd med hela korn eftersom jag inte hade i nån mörk sirap, och det är otroligt mättande! Jag har uppfunnit alvbröd! Inte illa, må jag säga.

Leave a Reply

