Ska jag försöka med köpstopp igen?

Jag har haft en period nu i några månader där jag handlat hejvilt jämfört med vad vi brukar. Egentligen mer än vad vi tycker att vi har ekonomi till. Nu hägrar dessutom en stor utgift vid en inte alltför fjärran horisont så det är dags att ta sig i kragen, dra åt svångremmen och i största allmänhet slita i diverse klädespersedlar.

Ett regelrätt köpstopp står kanske inte på agendan då vissa saker behöver inhandlas vare sig man vill det eller inte, som mat och mediciner. Jag håller på att läsa om “köp inte den här boken” av AC Gramming som handlar om hennes ett år långa köpstopp. Boken är baserad på hennes blogg så ur boksynpunkt sett är den väl kanske inget vidare men jag blir väldigt inspirerad av den ur bloggsynpunkt. Hon tillät sig vissa undantag och det känns som en ärlig skildring av köpstoppet vinster och vedermödor. Boken bidrar i alla fall till mina tankar om att upprätta ett köpstopp igen.

Vi har massor av mat hemma. Skulle det uppstå en nödsituation skulle vi klara oss rätt bra en tid sålänge vi har vatten och el att tillgå. Så om vi kan tänka oss att leva lite torftigt skulle vi inte ens behöva handla mat. Det kommer vi dock fortsätta göra, men kanske tänka över vilken slags mat vi äter. Till exempel har vi ju vansinniga mängder tomatkross och då kanske vi ska satsa mer på tomatbaserad mat än att köpa importerade, färska grönsaker i den omfattning vi gör varje vecka.

Jag har inte riktigt tänkt färdigt på det här och vi har heller inte lagt upp årets slutgiltiga budget så det här är mest funderingar.

Även vad gäller nöjen så kan vi jobba på att hitta på roliga aktiviteter på hemmaplan. Vi brukar sällan göra sådant som kostar pengar utan snarare åka till en bondgård och titta på kor och får, men resan dit kostar ju. Här hemma kan vi grilla korv och bygga kojor. Påta i trädgården (som kostade massor av pengar förra året, kära nån – hur ska vi dra ner på det utan att det känns genomtorftigt?) och leka med katten.

Det känns lite pirrigt och spännande att tänka på sånt här. För jag vet ju att jag kan åstadkomma stordåd med små medel när jag sätter den sidan till, det gäller bara att inte börja känna sig begränsad för då krymper kreativiteten (och hela själen) istället för att växa av utmaningen.

Det kan även få bli en period då vi röjer och rensar ut. Kanske får in en slant om vi orkar med att hålla i en loppis, eller bara blir av med saker om vi skänker dem till välgörenhet.

Jag vill komma igång och baka igen, och grodda. Kanske ge mig på att hålla liv i en surdeg? Det finns många steg att ta för att komma tillbaka till min präktiga husmorsroll. Citronkammar istället för geléhallon och chokladbollar istället för kinderägg. Popcorn istället för chips och ostbågar.

Det finns så mycket jag skulle kunna göra för att underlätta för oss ekonomiskt. Länge gjorde jag ju också allt detta, men tröttnade då jag kände att hela huslighetsbördan låg på mig. Så nu behöver jag få med maken på tåget. Helt och hållet. För jag orkar inte göra det själv en gång till.

Leave a Reply

