Först vår, sedan sommar

Jag ligger och längtar efter blomsterprakt. Surfar runt på frösidor och stoppar praktfulla drömmar i kundvagnen. Riddarsporre, stockrosor, akleja!

Blommor är annars inte min grej riktigt, jag får det sällan att funka. Det ser inte sådär praktigt och prunkande ut som jag skulle önska och allt som oftast blir det faktiskt ingenting alls av de blommor jag sår. Tacka vet jag perenner och sådant som frösår sig självt.

20160131-221907.jpg Som dessa raringar – självsådda penseer i morotslådan som blommar i januari. Ibland är det tacksamt med milt väder och skyddade lägen, må jag säga!

Jag köpte årets första tulpankvast idag. Lila blommor. Har ännu inte hittat årets fönstervivor, de jag håller liv i hela sommaren mot alla odds. Min favoritvårblomma i krukväxtkategorin. Jag letar vidare. Tillsvidare får lila tulpaner pryda köksbordet på en vårgrön duk. Jag längtar efter vårens pasteller och sommarens mättnad. Efter dofter och frasande gröna bladverk. Det ljusnar, så jag vet att den är på väg nu våren. Sedan sommaren. Och jag längtar.

Leave a Reply

