Vi lämnar plats åt kreativiteten

20160106-203158.jpg
Trollet slocknade just och nu ligger jag kvar och skriver medan jag ankrar honom, dvs ser till att han sjunker djupt in i sömn genom att vara ställföreträdande gosedjur. Han har aldrig haft någon direkt favoritgosis eller snuttefilt, bara mig och sina nappar.

Vi lade de eviga pixiböckerna åt sidan ikväll och läste istället första kapitlet (nja) i Djuren i Skogen av Sarah Sheppard. Den är skojig och informativ, det enda problem jag har med den är att den genom sina komiska illustrationer och pratbubblor förmänskligar djuren samtidigt som den beskriver väldigt djuriska beteenden som inte alltid är genusneutrala, eftersom djur ju inte alltid beter sig så. Att i varje läge sticka in att så tossigt som harhanarna beter sig som slåss om honorna ska man verkligen inte bete sig blir lite splittrat för en trött tvååring, samtidigt som jag (just eftersom djuren framställs som så mänskliga) inte vill normalisera våld.

20160106-203352.jpg Troll och trött gammal katt

Trollet och jag var hemma hos kära syster nästan hela dagen så att maken fick huset för sig själv några timmar. Häromdagen drämde jag nämligen näven i bordet och röt åt mannen att skriva en bok, för fan! Så nu gav vi honom lite lugn skrivtid genom att se till att lämna huset. Vi får väl se vad det blir av det med tiden men ingen i min familj ska behöva sitta på sin ålders höst och känna att man aldrig kom till det man ville göra, inte om jag har nåt att säga till om saken. Med det sagt ska jag nu hänga en tvätt så ska vi se om jag orkar sätta mig och måla sedan.

Leave a Reply

