Julgodis och kristyröversvämning

Jag har vilda planer på julgodis i år. Det verkar ligga i tiden och mina energinivåer är förhållandevis stabila så jag ser fram emot både knäck, mintkyssar och wienernougat.

Första advent bakade jag och Sun ett pepparkakshus. Det skulle bli en stor och ståtlig kyrka men blev mest ett havererat torn med ett par vidhängande gavlar. Dock hade vi roligt och det är huvudsaken. Själva huset krossades av gravitationen och sin egen tyngd och åts därför snabbt upp men en hög med kristyrlösa bitar har legat och mjuknat i en plåtask i skafferiet sen dess.

20151207-224915.jpg
Idag tog jag tag i att täcka även dessa med kristyr. Har man väl börjat äta pepparkakor med kristyr blir de utan lätt rätt så menlösa. Dock gjorde jag smeten lite väl lös så kristyren flöt ut och lade sig som gaviscon på de stackars kakorna som försvann under ett snövitt täcke av söt väta. Men gott blev det. Inte hann jag fota heller för de är redan slut. Tur att jag har mer pepparkaksdeg i kylen!

Leave a Reply

