Torrare än fnöske och varma hjärtan

Det är rejäl bloggtorka här just nu. Det har inte varit något jag prioriterat den senaste tiden, det har varit november och jag har varit konstant sjuk i nån månads tid. Men nu är julen på intågande och hostan har börjat ge sig så jag vågar mig på att öppna blogappen och skriva ett par rader om just ingenting.

Jag hoppas på en lugn och harmonisk jul. Jag tror att vi alla skulle behöva det. Det är oroligt i världen och det påverkar vardagen för den som orkar ha ögonen öppna.

Stadsbilden har förändrats av människor som tigger, som inte ser någon annan utväg än att hoppas på att totala främlingar ska skänka en slant till dem där de sitter med ett par meters mellanrum.

Utöver det är en enorm mängd människor på flykt. I min by engagerar sig människor ideellt och organiserar sig nåt fantastiskt för att förmedla förnödenheter till de flyktingar kommunen tagit emot! En snabb sökning på kommunens hemsida och vi hänvisas till olika saker vi kan bidra med, vi som har möjlighet.

Tack vare den fantastiska organisationen har nästan alla möjlighet, för det är inte mycket de ner om. Tandborstar, vantar, sådant som täcker väldigt grundläggande behov. Och min gissning är att de flesta kan avvara tio kronor av hushållsbudgeten för att köpa en ask tops, eller en tröja i fint skick som inte används längre.

Vad kan du göra? Gör du det?

Leave a Reply

