Slajm och byuppfostran

Insåg just att det här nog är nåt fler hade velat läsa om innan halloweenhelgen passerat, men ärligt talat hade jag inte kommit på det då.

I söndags satt jag och trollet och mös framför ett avsnitt Labyrint. Ni vet, en game show för barn där de jagas av robotar genom banor där slajm är det största hotet. Att trilla i slajm eller bli slajmaprutad av Taurus är det värsta som förekommer, förutom Daisalos’ ständiga häcklande, vilket barnen dock verkar ta med jämnmod.

När programmet var slut beslöt jag mig för att det var dags för lite kladdande så vi tog fram en kastrull och kokade oss lite slajm. Vatten, potatismjöl, grön hushållsfärg och lite, lite pepparmintsarom gav oss en skål full med slemmigt, slabbigt slajm (fullt ätbart om nån nu kommit på den bisarra tanken…) att roa oss kungligt med i badrummet.

Vi hade otroligt roligt och jag är övertygad om att bra för barn att få kladda. På många plan. Det är ett utforskande som jag vet barn i vissa hem förvägras på grund av kladdfobiska föräldrar, och att dessa barn sedan får utsättas för kladdterapi när de väl börjar förskolan. För att de helt enkelt blivit rädda för kladd.

Jag gillar kladd, och jag kan leva med efterräkningarna (storsanering) så jag tar gärna emot bekantskapskretsens okladdiga barn och låter dem slabba av hjärtats lust. Så kan nån annan ta vid med mitt barn i de avseenden jag inte har rätt förutsättningar för att ge honom bästa tänkbara utveckling. Vi får helt enkelt hjälpas åt. Ingen kan vara en perfekt förälder och göra allt, men med lite god vilja och känslan av att barnens välmående är allas vårt gemensamma ansvar tror jag att vi kan täcka upp varandras brister rätt så bra.

Jag hoppas det i alla fall. Och till sommaren tänker jag anordna slajmkrig ute i trädgården. Välkommen, om du törs.

Leave a Reply

