Det här med städning…

Är det bara i det här huset som man liksom aldrig riktigt hinner ikapp?

Att städa när man har barn är som att skotta medan det snöar och att försöka hålla det fint med kattungar i huset är som att ränna runt med en räfsa och försöka kratta löv mitt under den värsta höststormen – de äter krukväxter! För att inte tala om mer eller mindre uppskattade platser att använda som toalett. Kattlåda: bra val, försök att få en större del av sanden att stanna i själva lådan nästa gång bara. Bakom soffan: mindre bra val. Dåligt val faktiskt. Jättedåligt.

Vi slog våra hushålleliga påsar ihop för nära fyra år sedan, jag och maken. Två kompletta hem inknölade i en trea. Vi hann inte komma i ordning och rensa ut förrän jag blev gravid och arsenalen av saker växte ytterligare. Två heltidsarbetande vuxna med långa pendlingstider och en sommarstuga vars underhåll slukade helgerna hinner inte ägna mycket tid åt inredning och sånt.

Sedan kom trollet för snart två och ett halvt år sedan. Ännu mer saker. Det blev trångt, vi var trötta. Vi längtade ner på marken då vi bodde på tredje våningen utan hiss och med barnvagnsrum i källaren. Vi började titta på hus.

När trollet var ett halvår köpte vi vår stora, rymliga villa och det blev bråttom att sälja lägenheten. Ingen tid att rensa ut. Vi skulle ju flytta till större. När trollet närmade sig ettårsdagen gick flyttlasset.

Och vi packade upp. Köpte knappt något men fick mycket möbler vi behövde allt eftersom av släkt och vänner. Ungefär när vi tagit oss igenom sista flyttkartongen var det dags att fylla på med nya, för sommarstugan skulle säljas så vi kunde inte hyra den längre. Ett helt bohag till som plötsligt skulle inkorporeras i det befintliga hushållet.

Efter det hade vi andrum på kanske ett halvår eller så innan mina föräldrar började tömma sitt hus för att flytta till mindre. Mitt barndomshem där de bott i 30 år. Jag vet inte hur många lass med möbler och annat vi kört hit under vår och sommar.

Som en följd av allt detta har vi, ett och ett halvt år efter att vi flyttat hit, ännu inte riktigt kommit i ordning. Saker har inte kommit på plats och vi har faktiskt inte flyttat in på riktigt i alla rum. Och så trädgården på det. Mycket att göra. Alltid mycket att göra.

Inte konstigt att jag känner att jag har svårt att komma ikapp med städning, det är ännu inte självklart att var sak har sin plats och det finns alltid nåt som pockar på uppmärksamhet och behöver göras utöver vanliga sysslor som att dammsuga och tvätta toaletter.

Vi har 20 “rum” att städa inne och 10-20 st ute. Vi har ett “städspel” där vi slår en tärning om vilket område vi ska ägna oss åt och så städar vi där under en bestämd tid. Jag funderar på att dessutom ta ett område i veckan som jag fokuserar lite extra på. Då kommer jag ha tagit mig igenom alla områden på mindre än ett år. Det tål att tänkas vidare på.

Leave a Reply

