Klädlagarvecka

Jag har, som jag skrivit förut, en ambition att laga de kläder som går sönder för oss. Allt för ofta hamnar det för långt ner på listan över saker som behöver föras nu, så kläderna glöms antingen bort i en “lagas-hög” eller används ändå i halvdant skick (och så hoppas man i sitt stilla sinne att ingen ska tänka på att fållen släppt i kjolen).

Därför har jag tagit mig an en klädlagarvecka. Tanken slog mig att vi inte skulle ha mycket kläder kvar ifall vi slängde allt som är lite trasigt. Det kändes lite sorgligt och trashankigt på ett sätt jag inte riktigt kan acceptera gällande mig själv och min familj. Så nu lagar jag ett par, tre plagg om dagen. Det tar nästan ingen tid alls att sy i en knapp, sy igen ett litet hål eller reparera en sprucken söm. Sammantaget kommer det förstås ta sin tid, men om jag gör en sak i taget är arbetsinsatsen verkligen minimal!

På så vis behöver vi varken lägga tid eller pengar på att gå och jaga nya kläder, utan vi får gå några varv till i favoritklänningen och de bekväma shortsen. Det skapar en bra känsla i magen att ta hand om det man har. Det vi äger har inte högre värde än vad vi ger det, så om vi är rädda om de resurser vi har blir de mer värdefulla genom vår omsorg.

Leave a Reply

