Veckans matsedel v 30

Ja, jag vet, veckan är nästan slut. Det var så länge sen jag uppdaterade veckans matsedel så jag gör det nu ändå, bättre sent än aldrig.

20150725-085355.jpg

Där bakom blomstret gömmer sig en matsedel som vi både skrivit tillsammans och följt! Så långt fungerar planen väl, nu krävs bara lite bättre framförhållning så kan vi kalla konceptet lyckat.

Därför Säter jag mig med nästa veckas marsedel redan nu. Den lär bli något korvbaserad då maken hittade lokalproducerad choritzo på utförsäljning och köpte med sig en rejäl bunt hem. 13,8 kilo korv, om man ska vara exakt. Vi kommer äta korv tills det sprutar ur öronen och ja, vi har en väldigt stor frys! Vi trodde att den var full men ska det in 23 förpackningar korv så ska det och det fungerade faktiskt.

Vi är en bra kombination, maken och jag, när det gäller sådan sparsamhet. Han hittar de erbjudanden som inte bara är “köp 2 för 45, spara 3,20 kr” som butikerna är fyllda av, och fyller kassarna så fort han fått ok av mig att det får plats i frysen. Jag hade inte ens kollat i frysen, visste bara att den var full men att “full frys” är ett relativt begrepp. I värsta fall går det allts att koka sylt på lite fjolårsbär och på så vis skapa tomrum åt det som handlats. Men min huvudsakliga del i den klockrena kombinationen är att sedan skapa variation i kosthållet trots att råvarorna kan tyckas enahanda, för det är något jag är bra på.

Leave a Reply

