Guldfeber

20150702-173506.jpg
Årets första kantareller.

Jag tror att det är de första kantarellerna jag plockat sen det var ett riktigt kantarellår för tre år sedan. Skogen vällde över av gyllne svamp och vi var ute i vårt torp och plockade morgon, middag och kväll. I köket låg litervis med svamp i väntan på att rensas.

Så blev jag gravid, och min största gravidnoja var utan tvekan en djup avsmak för kantareller. Jag kunde inte rensa dem. Inte ens gå in i köket. I butikernas grönsaksdiskar fick jag ta en omväg och se åt ett annat håll. De var bara äckliga!

Nu säger de att det kommer bli ett kantarellår igen. Det bådar gott för familjeplaneringen.

Leave a Reply

