Shabby please, hold the chic

Vårt hus är fullt av gamla saker. Ärvt, fått, slitet. Många gånger trasigt. Min ambition är ständigt att få det som är trasigt lagat men orken och tiden räcker inte alltid till.

I uterummet står ett gammalt pottskåp och hyser ironiskt nog en kasse tomma toalettpappersrullar för närvarande. Vi hade det tidigare som hallmöbel i vårt gamla torp (även där inhysandes toarullar, dock fulla, för i torpet kissade man ute i det fria) och innan dess stod det bortglömt och kvarlämnat i ett gammalt hus som innan det var butik stått i åtminstone i hundra år. Pottskåpet däremot, kanske inte stått där lika länge. Det är det ingen som vet.

Det är vitmålat och lite slitet. Smala, höga ben håller upp en låda med två luckor föredra med små mörka metallknoppar. Ovansidans kant är lite lagom avrundad och sirlig. Lättstädad men ändå dekorerad.

Jag vet inte vad för historier skåpet har att berätta (även om jag misstänker att rätt många av dem skulle centrera sig kring olika toalettartiklar) men jag är glad att det står på min glasveranda och samlar på sig flera. För vi glömmer så lätt vår egen historia.

20150620-132541.jpg

Leave a Reply

