En lugn oas

I varenda inredningsmagasin jag råkar bläddra i (okej, “vi i villa” och lokala reklamblaskan är kanske inte egentligen inredningstidningar men vad tusan, work with me here) och i varenda inredningsprogram jag snubblar in på så framställs uterum och balkonger som lugna, gärna blomstrande, oaser.

Varför är det aldrig så i verkligheten?

Vi har just (läs: igår) hyskat in vintermattorna på vinden och har spenderat förmiddagen åt att försöka sommarbona inför sillunch klockan elva i sann midsommaranda

Bordet trillade isär. Vi kan inte sätta ihop det innan gästerna kommer för då riskerar trollet att mosas under en bordsskiva modell 70-tal i äkta gulnad fulfuru. Samma bordsskiva som maken och jag ägnade en lång stund åt att tömma på utvälta torkställningar, halv- (och hel-)döda försådder och ärvda blomterrrester som var tänkta att planteras ut och stillsamt prunka i en undangömd del av trädgården (som för övrigt översvämmats av både sniglar och ogräs). Maken torkade bort ett jordlager som kunde studeras i sediment och jag gjorde mig till och bytte överdrag på de tillhörande fulfurustolarnas lösa skumgummisitsar.

Trollet tog den jordiga trasan och började torka rena stolsöverdrag, den slaktade och utslängda koriandern sprider sin misslukt i hela uterummet och det skulle behöva dammsugas. Igen.

Mitt planteringsbord är dolt djupt under en lavin av jordiga krukor, påsar och allt tänkbart bös. Resterande golvyta upptas av ett grällt lektält.

Det är inte läge för ett hemma-hos-reportage just nu, jag säger bara det. Först måste jag köpa en palm på Ikea att ställa i ett hörn, för att få till den rätta oaskänslan.

Leave a Reply

