Det här med begär

Jag har funderat en hel del under våren på pengar. Balansen mellan känslorna av brist och överflöd.

Så fort jag klivit in i en spännande butik har jag velat konsumera, gärna leksaker till trollet, verktyg, vackra kläder och trädgårdsvaror. Åh vad jag har velat vinna på triss! Många, många miljoner. Men innerst inne finns ju min gamla vanliga känsla kvar. Att det jag helst vill är att slippa begära alla dessa saker. Att bli fri från begäret, det inbillade behovet.

För ger man efter för det blir man aldrig mätt, hur mycket man än shoppar. Hur mycket man än tjänar för att kunna shoppa. Jag vill hellre bli fri och känna ro. Komma ikapp mig själv och kunna vila. Slippa alla tankar på mer pengar och istället nöjt utgå ifrån de som finns och vara tacksam för hur mycket vi faktiskt har råd med! Vi bor i ett stort hus nära en storstad, köper mycket ekologiskt och bra mat överlag, svenskt kött till vardag och fest. När ett verkligt behov uppstår finns det alltid pengar till ny diskmaskin och reservdelar till dammsugaren. Det finns verkligen inte mycket vi egentligen saknar, även om jag förstås kan komma på tusen och åter tusen saker att lägga pengar på. Och så lyxigt kan vi leva på enbart en inkomst.

Jag tror att jag blir lyckligare av att varsamt och med glädje fördela de pengar vi har än att med hjärtat halvvägs upp i halsgropen vara på ständig jakt efter mer pengar. Lite mer mindfulness, kanske, eller vad det kallas nuförtiden.

Leave a Reply

