Ni som inget ångrar

Jag stöter ibland på folk dom säger eller skriver att de ångrar ingenting. Att de väljer att inte ångra nånting. För att de är så himla nöjda med den de är idag och att det är deras erfarenheter som format dem. Det handlar om människor som varit med om hemska saker, våldsamma förhållanden de inte lämnat på så lång tid att det för utomstående ter sig vansinnigt att stanna så länge.

Jag har varit där. Sagt att jag inte ångrar nånting. Valt det. Jag har också ett destruktivt förhållande i bagaget, även om det aldrig blev riktigt våldsamt. Vi var bara inte särskilt snälla mot varann och ibland hängde smockan i luften. Annat också, saker jag inte skulle sagt idag men jag förlåtit mig själv för och så vidare. Sådant som gjort mig till den jag är och som jag kanske inte direkt ångrar men som ändå känns som att det var dumt eller slöseri med min tid. Jag kan till exempel känna att det inte varit så dumt om jag tagit mig i kragen och skaffat lite mer och vettigare arbetslivserfarenhet tidigare i livet.

Men visst, är man väldigt förtjust i sig själv som man är kan man ju vara tacksam även för det som stjälpt, ur ett erfarenhetsperspektiv. Så i de fallen ångrar jag mig mest de dagar jag inte riktigt tycker om mig själv, och det är något som varierar med dagsformen.

Men det finns något jag verkligen ångrar. Något jag verkligen önskar att jag gjort annorlunda, oavsett om det hade gjort att mitt liv sett annorlunda ut idag. Jag hoppas ju förstås att jag ändå träffat min man och fått mitt barn (och när jag skriver detta börjar jag svikta, för jag skulle inte byta bort honom mot ett ändrat historieförlopp). Men jag hade gladeligen bytt den erfarenheten och de positiva lärdomar jag fått av händelsen mot att den aldrig skett.

Jag sade att jag skulle göra något som jag inte gjorde, en person dog och jag vet inte om det hade gjort nån skillnad om jag agerat annorlunda. Förmodligen inte men kanske, kanske, kanske.

Så jag väljer att ångra mig. Bittert.

Leave a Reply

