Som en räv! (skryt, skryt)

Jag vill gärna tro om mig själv att jag är en förhållandevis listig person. Jag kan ofta lista ut vad som kommer hända i en film eller bok, vilket både är roligt och lite tråkigt.

I början av vår relation förvånades och imponerades maken stort av detta. Nu har han vant sig, och förmodligen dessutom insett att jag ofta även har fel i mina teorier. Det handlar om att jag hela tiden ställer hypoteser, och ofta följer populärkultur vissa mönster som man lär sig om man är uppmärksam. Dessutom brukar den som skapar verket ofta lägga in lagom subtila ledtrådar för att man ska kunna lista ut saker men inte tro att man borde eller var tänkt att kunna det. Allt för att gemene man ska få känna sig lite smart. Det är också i de fallen det är väldigt, väldigt lätt att förutse en handling.

Ikväll känner jag mig rätt listig dock. Maken har läst en amerikansk deckare som jag nu läser efter honom. Det han avslöjat om slutet var att det inte var den person som man uppenbart skulle tro var mördaren som faktiskt var det, utan någon mer oväntad.

Så jag läser och har kommit till sidan 74 och person efter person har presenterats. Jag har tidigt insett vem man ska tro är mördaren, men det är rätt uppenbart att det är ett villospår (speciellt med min förhandskunskap, heh). Men så kommer hen. Mördaren. Och det är så uppenbart att jag efter fyra rader inte kan låta bli att gå och fråga maken om det är hen som är mördaren. Och det är det ju.

Jag hade önskat mig en lite starkare förvåning hos maken över att jag kom på det så fort, men han är ju van och tyckte att jag hade fått massor med förhandsinformation. Och det hade jag kanske. Vem som helst hade kanske listat ut det under samma förhållanden. Men jag betvivlar det. Därför känner jag mig lite extra listig just ikväll.

Leave a Reply

