Lilla trollet i stora skogen

Imorse följde jag och trollet med maken till jobbet. Ovant för mig att rodda ihop packning och matsäck för en heldag ute innan klockan sju på morgonen men det funkade fint. Blev väldigt mycket packning, dock…

Efter att ha suttit med under morgonens planeringsmöte så tog vi en promenad ut i skogen. Efter en kort bit som kändes väldigt lång på grund av långa, branta uppförsbackar kom ett oväntat ösregn. Vi vände om när jag insåg att vi inte alls var “nästan framme” utan inte ens hade kommit en fjärdedel av den bit jag tänkt att vi skulle gå, dit det fanns vindskydd.

Tillbaka i skogsbrynet bytte jag från mina nu dyvåta skor till stövlar, ungefär samtidigt som regnet gav med sig. Sedan gav vi oss ut i skogen igen. Trollet valde, trots mina protester, en smal, brant uppförsbacke. Det var nöd och näppe att jag alls fick upp vagnen och värre blev det. Trappor, backar, fallna träd över vägen! Det var ett riktigt äventyr för en tvååring som hjälpte mamman att släpa vagnen som fick lyfta vagn med packning mer än en gång. Släpa, dra, putta. Stånka, stöna, svettas.

20150603-220919.jpg

Roligt hade vi. Vi insåg strax att vi gett oss in på den nedlagda delen av Urskogsstigen! Inte det minsta lämpligt för vagnar, med andra ord. Egentligen inte tänkt att nån ska gå där överhuvudtaget.

20150603-221111.jpg
Lilla trollet i stora skogen

Vi hade en väldigt trevlig dag sedan med de andra föräldrarna från öppna förskolan. Jag vet glad åt den stora packningen när trollet gick ner sig i ett dike som var djupare än stövelskaften var höga. Konstigt nog var det bara jag och trollet som gick och hälsade på lammen.

20150603-221333.jpg
Efter det spenderade jag ett par timmar åt att fundera på hur vi ska kunna skaffa får. Visst finns det en plan redan men den gick några varv i huvudet och jag vete tusan hur realistisk den är. Oavsett vilket är det en fin dröm.

Fin dröm, fin dag och väldigt, väldigt fina lamm.

Leave a Reply

