Stockholmare

Jag kan önska att jag inte var född i Stockholm. Helt enkelt för att jag är en sådan som har svårt att flytta ifrån. Jag avundas de som har rötter på ett mindre ställe och kan flytta tillbaka.

Jag har mina syskon här, med varierande grad av familj, och jag vill att mina barn får umgås mycket med sina kusiner. Visserligen har jag sett flera exempel på fina kusinrelationer där kusinerna bor i olika delar av landet men det är en annan sak att vara nära. Precis som jag vill vara nära mina syskon, kunna träffa dem ofta och att vi kan ställa upp för varandra i vardagen. Helst vill jag ju att de ska bo här i byn men det gör de inte.

Vi har flyttat så långt ifrån stan som pendlingsavståndet tillåter. Maken gillar sin arbetsplats och vill gärna vara kvar där, annars hade vi haft större möjlighet att kunna flytta till glesbygd och ändå hittat jobb än många, många andra familjer i och med att jag är förhållandevis rörlig med mitt företagande och han jobbar med skog. Skog finns överallt, speciellt utanför städerna.

Här i krokarna kostar ett hus några miljoner och tanken på vad vi skulle kunna få för den summan i norr (eller bara slippa betala ränta på ett lån) gör att jag ifrågasätter vårt val att stanna här ibland.

20150601-072344.jpg
Min hemstad på gott och ont. (foto av målning av Bengt Elde)

Leave a Reply

