Det värker lite i hjärteroten

20150601-201914.jpg
Trollet bjuder Kisse på te. De satt och hade fika mitt i dörröppningen. Det är bra med djur, då har man nån att leka med.

Jag hade velat att trollet hade fått ett syskon vid det här laget, och jag påminns varje dag av situationer som denna ovan om att han är helt själv. Vi ville ha barn tätt, men så blev det inte. Allt går ju inte att kontrollera.

Barnlängtan kan vara ljuv, att gå in i drömmen om en liten bebis. De flesta börjar nog där. Och sedan vips så är det en unge på gång, månaden därpå rentav. Så är det för vissa. Inte för alla.

Det finns ett starkt tabu kring ofrivillig barnlöshet som jag tycker är trams. Jag mörkar inte att det är svårt för mig att bli gravid. Det är liksom inte mer än så, det är en del av min kropp som fungerar sämre. Andra har ont i ryggen eller dåliga knän. Jag har upplevt att det hela är mycket lättare att hantera om jag pratar om det och inte gör det till en stor mörk hemlighet.

Jag hann längta länge efter trollet och jag har längtat länge nu. Det ljuva blir allt mer bittert ju längre tiden går. Sorgen över att inte bli gravid är annorlunda nu när jag redan har ett barn. Inte lika skarp.

Men den har fler dimensioner. Det handlar inte bara om att jag vill ha ett barn. Det handlar om att jag inte kan ge min son ett syskon, något som för mig är väldigt viktigt. Man vill ju ge sitt barn bästa möjliga förutsättningar och i min värld innefattar det syskon.

Ska på återbesök efter operationen på onsdag och förhoppningsvis sätts nästa behandling in inom en månad.

Leave a Reply

