Marknadsdag

Idag var vi på marknad nere i byn. Fanns gott om trams och krams, en och annan skojig grej och lite vettiga saker.

Jag köpte inte så mycket, lite blommor till trädgården jag ändå planerat köpa plus en riddarsporre, samt en liten skördekorg till trollet så att han har nåt eget att plocka i när hallonen och jordgubbarna mognat.

Jag satsar på att skapa en känsla av engelsk trädgård blandat med gammal torpträdgård. Riddarsporre, pioner och löjtnantshjärtan är ett bra steg i rätt riktning.

I framtiden vill jag ha portaler över gången genom engelska trädgården (sydsidan) fyllda med rosor och klematis. På framsidan fullt av fruktträd och bärbuskar. Baksidan får vara öppen för att ge plats åt ohämmad lek och spring.

Sedan har vi norra landet, bortanför växthuset, där komposterna ligger. Där vill jag odla grönsaker som tar mycket plats, gärna få till växelbruk nu när jag fått till en form jag tror att jag är nöjd med. Men i år får det bli en enda stor växtbädd istället för fyra mindre. Låga plantor som morötter i ytterkant och stora squashplantor i mitten. Snart är det utplanteringsdags, och sen är det bara att vänta på skörd.

Leave a Reply

