Första rabarberskörden och konserveringstankar

Rabarbern var på väg att blomma förra helgen så jag tog bort blomstjälkarna och plockade de största bladen med de tjockaste stjälkarna. En del gav jag bort och resten tog jag tag i idag och kokade sylt på.

Det blev fem och en halv burk, ganska rinnig sylt. Kanske smakar den med lite yoghurt imorgon bitti.

20150521-214725.jpg
Tog en bit begagnat silkespapper och satte fast på varje lock med en gummisnodd och klippte sedan till kanterna. Jag tycker att det ser lite trevligare ut när man har burklock med text på. Det går ganska lätt att virka sådana burkmössor också, gjorde det en gång för ett par år sedan. Har man många burkar i samma storlek och vanan inne att virka och konservera kan det vara ett rätt mysigt sätt att piffa till skafferiet. Jag ser fram emot att göra oljeinläggningar i år. Förra året satsade jag mer på vanliga inläggningar. Vissa konserver möglade bort under vintern men vi har haft så vi klarar oss med squash till långt in på vårkanten.

I år hoppas jag på att få några tomater jag kan torka och lägga in i olja. Det är en lyxvara jag sällan unnar mig att köpa numera så det skulle sitta fint med några egna.

Leave a Reply

