Som en gummisnodd

Jag är seg idag. Det är kallt i huset, ute också för den delen. Igår, när solen sken, var hela dagen en enda lång orgie av effektivitet. Idag lyckas jag vare sig få upp styrfart eller fokusera ordentligt på små, enkla inomhusuppgifter som behöver göras. Än mindre de större.

Jag rensade ogräs igår. Lagade växthuset. Maken klippte gräs och flisade sly. Han är igång idag igen medan jag hasar omkring och knappt orkar fokusera blicken. Gör några ryck här och var. Dammsuger lite, sorterar in ärvda barnkläder i skåp och förråd (jag skulle inte behöva tvätta på en månad sett till trollets outsinliga tröjgarderob), varit ute en sväng, lagat lunch, rensat slasken och satt på en tvättmaskin.

Mitt effektivitetsknep ineffektiva dagar är att helt bortse från vad som behöver göras, och i vilken ordning (vad som är viktigast) utan bara göra första bästa sak som är överkomligt stor. Jag behöver inte ens göra klart, bara göra litegrann här och var duger fint. På så sätt blir i alla fall något gjort.

Leave a Reply

