Det skulle sitta fint med en trissvinst just nu

Jag har en lång lista i min telefon, på allt jag skulle vilja köpa till trädgården den här säsongen. Mycket blommor, lite buskar och träd.

Pioner, helst flera sorter. Det finns få blommor som förkroppsligar ordet prunkande med sådan träffsäkerhet som pionen.

Ett nytt äppelträd (dumma, dumma kisse!) och ett plommonträd. Helst också ett päronträd. Familjeträd, förstås, för att få en så stor spridning över tid på skörden som möjligt. Jag kan fantisera om att sätta tänderna i ett moget päron, nyss plockat från eget träd. Om att gå i skuggan av min lilla fruktlund och plocka krusbär i en skål att äta som godis till kvällens tv-serieavsnitt, vilken serie det nu må vara vi ser på då.

Jag känner att jag har rätt sunda drömmar, präktiga rent av, men det är alltid pengar som är den felande länken. Jag vill betala av huset, leva på vad vi odlar, äta jättenyttig mat (för att det är så helsikes gott!) och kanske ha ett par höns. Köpa mig massagebehandlingar och kunna räta ut min värkande rygg hos en naprapat. Operera mig till fullgod syn och ta körkort.

Hade jag verkligen pengar i överflöd skulle jag vilja distribuera menskoppar till varenda tonårstjej i landet, öppna ett härberge för hemlösa och starta skolor i Syrien.

Men just nu är det trädgården som pockar på uppmärksamhet, så de hemlösa och barnen i Syrien får tyvärr vänta. För jag vill hellre ha en pion. Och nu känner jag mig som en ganska hemsk person som lever ett oerhört privilegierat liv men har mage att gå och sukta efter mer.

Men jag tänker att fruktträd (kanske inte pioner, eller jo – faktiskt) är ett sätt att självhushålla som i längden kommer ge positiv efterklang i hela världen. Ju mer jag själv producerar av det jag behöver desto mindre transporter och mindre utsugning av människor i ett läge som är sämre än mitt.

Så det är därför det skulle sitta fint med en trissvinst just nu. Så att jag kan rädda världen.

Leave a Reply

