Glasögonens fördelar och nackdelar

Jag har haft glasögon sedan högstadiet. Då hade bägge mina syskon fått det innan mig och jag ville som den lillasyster jag är också ha det! Och det fick jag ju, eftersom jag såg dåligt.

Nu har jag ledsnat fullständigt och önskar mig en ögonoperation för att slippa dem framöver. Tyvärr hamnar operation rätt långt ner på prioriteringslistan även om det skulle trilla in lite stålar. Det skulle krävas antingen en fast inkomst till i hushållet eller en trissvinst för att det skulle kännas berättigat att lägga ut de pengarna.

Fördelar med glasögon är:
– Man ser bättre med glasögon än utan, förutsatt att man har ett synfel.
– För folk som gillar att stajla sig och gillar mode kan glasögon användas som uttrycksmedel, som vilken annan ascessoar som helst.

Nackdelar med glasögon:
– De krossas mot ansiktet när man får en attackkram av småtroll.
– De har inga vindrutetorkare så i regn ser man ändå ingenting.
– Man ser heller inget om man kommer in i värmen om det är kallare utomhus för då immar de igen.
– Man måste lägga dem nånstans när man ska slänga sig i havet, och då hoppas att de inte blir stulna.
– Man kan inte ha solglasögon. Jag har glasögon som mörknar men det är otrevligt när man träffar folk och har man både slipade solglasögon och klara glas så han man mer än ett par att hålla reda på vilket för mig till att…
– …de jävlarna gömmer sig! Har man förlagt sina glasögon är de svårare att hitta än tex nycklar för man ser dem inte när man letar eftersom man inte ser nåt utan dem!
– De fastnar i håret när man skjuter upp dem i pannan för att kunna titta på annat avstånd än de är behjälpliga på.
– Man är rejält beroende av en pryl som är ömtålig och därmed lätt går sönder och då kostar multum att ersätta.

Det är väl dags att se till att skaffa sig den där inkomsten då…

Leave a Reply

