Två kronor gör mig inte till en underbar människa

Jag gav två kronor till en tjej som enligt egen utsago samlade in pengar för att svenska uteliggartjejer ska då en sovplats. Hon tackade mig och sade att jag är en underbar människa. Två kronor gör mig inte till en underbar människa.

För mig är två kronor ingenting. Jag hade kunnat ge henne en tjuga, men det gjorde jag inte. Jag ger nästan aldrig pengar till vare sig tiggare eller insamlingar men nu gjorde jag det. Jag tror inte att två kronor gör nån större skillnad för henne eller, men en tjuga kanske hade gjort det.

Vetenskapen vill ju hävda att man ger pengar till välgörenhet för att själv må bättre, och så kanske det är på lång sikt. Men just nu känner jag mig mer hemsk än underbar. Jag kanske helt enkelt inte ger tillräckligt ofta och/eller mycket för att skörda de positiva effekterna av att känna sig som en god människa?

(Och jag skiter i om pengarna faktiskt går till hemlösa flickor, en kaffe eller till knark. Hon sade att hon själv varit en av dessa tjejer men att det var länge sen nu. Så kanske det är. Jag vet inte och det spelar ganska liten roll.)

Men det som kanske får mig att må sämst är att det som krävdes för att jag skulle ge nåt överhuvudtaget var att det skulle komma någon som kunde varit jag. Hade mina förutsättningar sett lite annorlunda ut hade det varit jag. Jag hade inte behövt födas i ett annat land med en kultur som skiljer sig helt från min, eller tillhöra en annan folkgrupp. Jag hade bara behövt födas i en annan familj. I samma stad, kanske till och med i samma stadsdel och gått i samma skola. Lite mindre skydd och privilegier och jag hade med stor sannolikhet kunnat stå där hon stod.

Och det är för att det ligger så nära som jag inte automatiskt slår ifrån mig när hon ber mig om hjälp.

Leave a Reply

