Sådant jag saknar

Jag kan sakna att titta på film. När jag var yngre tittade jag väldigt mycket på film. Hyrde på den lokala videobutiken (där jag senare jobbade extra, nåt år innan jag började plugga filmvetenskap) som man gjorde på den tiden.

Jag kunde se flera filmer om dagen. Vissa såg jag många gånger, andra såg jag inte klart för att de var för otäcka. Många skulle jag vilja se igen om jag bara kunde hitta dem men det är något jag sällan lyckas med, tyvärr.

Dessutom ser ju livet annorlunda ut nu. Det finns ingen tid på dagarna och sällan på kvällarna. Finns tiden, mot förmodan, så ska det kommas överens med maken om vad som ska ses. Och eftersom jag gillar tecknat, dramer, komedier och hjärndöd action han gillar krigsfilm så kommer vi sällan helhjärtat överens om vad vi vill se. Oftast blir det tecknat, och om trollet är vaket vill maken att vi ska se på svenska och då kan det lika gärna vara för min del. Gemensamt har vi att vi gillar filmer med en twist, som Memento, Illusionisten, The Prestige mfl. Men de är svåra att hitta.

Jag vill inte byta bort mitt liv, jag älskar att ha barn och jag tror inte att jag hade prioriterat att se mer film även om jag tyckt mig ha tid över – det finns så mycket annat jag hellre vill. Men jag kan sakna att leva så pass bekymmerslöst, och den variation av upplevelser ett brett filmtittande kan medföra.

Filmtips:
Tysk film är generellt bra.
Luna Papa – konstig, mycket konstig, men den har verkligen fastnat i huvudet.
Vengo – fantastisk musik!
Old boys – måste ses till slutet, annars får man inte uttala sig om den. Så det så.
Totoro – studio Ghibli överlag.

Och många, många fler…

Leave a Reply

