Dockskåpsdrömmar

Jag älskar dockskåp. Helst ska de vara riktiga små trähus, allra helst som går att stänga och öppna. Jag tycker om att skapa små världar.

Mina favoritböcker som barn var “Familjen Mus bygger hus” och “Tildas hus”, två böcker om byggandet av hem åt små, små individer. Jag hade också en bok som man kunde vika ut så att det blev ett dockskåp, i sekelskiftesstil, av papp.

Jag byggde hela samhällen åt mina gosedjur och drömde om en friggebod där vi kunde inreda som ett riktigt hem. Pappa gjorde ritningar. Jag hade ett vanligt dockskåp, sådana som fortfarande finns i leksaksbutikerna. Med belysning som slutade funka efter ett tag.

När jag fyllde tolv fick jag ett nytt dockskåp – ett riktigt fint ett – och femhundra kronor att köpa inredning för! Från dockskåpsbutiken som fanns i gamla stan på den tiden. Det var en byggsats som aldrig byggdes ihop men jag gick länge runt med inredningskatalogen och suktade. Jag har kvar presentkortet med de femhundra kronorna och dockskåpsbyggsatsen har nog försvunnit i nån utrensning hemma hos föräldrarna.

Nuförtiden suktar jag efter tittakåpsattiraljerna i pandurokatalogen och samlar på mig små serviser när tillfälle ges. Jag bidar min tid tills det är dockskåpsläge i livet igen. Och innerst inne går jag och önskar och hoppas att mitt fina dockskåp står kvar i nån gömma i föräldrahemmet. Så att jag kan ta tillbaka den förlorade drömmen från mina föräldrar och bygga ihop det till mina barn.

20150508-184430.jpg

Leave a Reply

