Vad är det för fel på män?!

Jag fick ett sms:
Hej ZZZZ. Har du kvar mopeden du hade på Blocket? Mvh YYYY.

En man som skriver till en annan. Jag vet själv hur bra det är att få veta när man skrivit fel nummer när man skickar sms så jag gjorde snubben en tjänst eftersom jag är en sån ytterst snäll och god person.

Hej YYYY, du har fått/skrivit fel nummer. Jag har ingen moped och är inte ZZZZ.
Mvh XXXX

Hans svar på det lät inte vänta på sig.

Oj hjälp va pinsamt :o( Får kolla numret igen. F-låt mej tjejen. Hälsn YYYY.

Här anades tröttsamma ugglor. Jag har haft liknande konversationer förut och jag vet var det landar om man svarar på tilltal av främmande män. De ser det som att det är en öppning för att ragga. Men min artighet förbjöd mig att undlåta att svara när någon ber om ursäkt, då det vore ohyfsat och jag bör ju inte låta mina fördomar (läs: erfarenheter?) om män få mig att bli en otrevlig människa.

Ingen fara.
Svarade jag. Kort, neutralt. Så lite en inbjudan till nåt annat än mellanmänsklig hövlighet som jag kunde uppbringa.

Och så får jag detta svar:
Puh. Tack för du inte blev arg tjejen. Kram YYYY. :o)

Kram? Jag vill så gärna tro att han bara är en lite socialt efterbliven individ som skulle skrivit likadant till ZZZZ med mopeden efter ett par sms, men jag har svårt att tro det. Och jag försöker tänka att han kanske är en väldigt, väldigt ensam människa som tar de chanser han får att prata med en tjej i jakt på en livspartner. Men med största sannolikhet är han en av alla dessa snubbiga jävla snubbar som raggar på allt som rör sig i förhoppning om att få komma till.

Det enda den här mannen vet om mig är att jag har ett kvinnonamn och att jag inte har en moped. Om han nu inte snabbgooglade upp min ålder mellan messen men då bör han även sett att jag är gift, kan man tycka. Men det kanske är oväsentligt.

Jag vill inte behöva förhålla mig till att mina högst neutrala svar tolkas som en inbjudan. Jag vill bli sedd som en människa, inte ett potentiellt knullobjekt.

Leave a Reply

