Odlingstankar

Jag fick ett ryck igår och sådde några fröer. Det är hög tid för vissa, men det är svårt att anpassa sig till fröernas preferenser alla gånger.

Jag har ingen riktig plan eller ordentlig översikt i år, men jag hoppas att det löser sig rätt bra ändå i slutändan. Just nu väntar potatis och lök på att sättas, och fröförrådet är orimligt stort. Så jag vill odla upp det för att starta lite mer på noll nästa år. Men jag får se om det blir av att få alla fröer i jord. Framförallt tar det sådan plats att ha allt inomhus när det ska förodlas i kruka. Och direktsådd har aldrig varit min starka sida.

Jag har insett att det är svårare att pyssla i trädgården men en tvååring än med en ettåring. Speciellt eftersom vi inte har något staket runt tomten och att de bygger ett hus på tomten mittemot med allt vad det innebär av ökad trafik med lastbilar, samt själva byggarbetsplatsen med olåsta elskåp i knähöjd, stora maskiner och stenblock som står på trekvart. Livsfarligt och jättespännande för små barn som i år springer istället för att som förra året tulta.

Men det är inte ens maj (än på några dagar) så det är bara att ta ett djupt andetag och harva på. Det är ju samma med trädgård och odling som med fester och julfirande. Blir det bara ett stressmoment kan det lika gärna vara!

Leave a Reply

