Veckans matsedel

20150420-090220.jpg
Såhär ser veckans planering ut. Förra veckans planering hölls till punkt och pricka förutom att vi bytte plats på fredag och lördag.

De effekter matsedeln har haft hittills är att vi kan tina mat i kylen istället för på diskbänken (finfin energibesparing), att inköpslistorna är kortare för vi köper inte en massa i-händelse-av-mat. Vi har blivit bättre på att använda sällan-varorna som står och samlar damm i skafferiet, vilket vi kan bli ännu bättre på kommande veckor.

Dessutom slipper jag tänka vareviga dag. Att försöka komma på nåt gott/enkelt/varierat/nyttigt efter en lång dag när man börjar bli trött (och trollet likaså) tar mer energi än det bör få göra. Det är bara att titta på listan och följa de instruktioner jag satt upp åt mig själv.

Tanken var att maken skulle vara med och planera (barnen också, med tiden) men han har inte riktigt hoppat på tåget än – mest för att jag inte släppt in honom eftersom det fortfarande är nytt för mig och jag fortfarande är så entusiastisk att jag håller hela karamellen för mig själv.

Utvärdering hittills: det går finfint.

Leave a Reply

