Mitt liv och ditt liv

Så kom ännu en kväll. Trollet har prövat mitt tålamod hela dagen fram till läggningen och maken kom hem från jobbet för mindre än en timme sen. Han har ägnat dagen åt att leta efter en äldre, dement man som gått vilse i skogen.

De hittade honom till slut, vid liv. Skönt det. Ett bra avslut på en lång dag, kan jag tänka.

Just ikväll känner jag mig lite avundsjuk på makens jobb. Inte pga vad han sysslat med just idag, utan för att det fått mig att tänka på hans jobb och fenomenet att ha ett jobb på det sättet.

Med en helt ok lön som kommer in varje månad, pling, pling , pling på kontot. Med en arbetsgrupp som funkar trots att det finns bättre och sämre dagar. På att bara hantera sig själv om dagarna och kanske rent av få gå på toaletten ifred om behov skulle uppstå.

Men jag tror att han kanske är avundsjuk på mig tillbaka, eller åtminstone skulle vara det om han funderade på saken. Jag har spenderat i stort sett varje dag de senaste två åren med ett litet troll och har fått se honom bli en hel liten person. Det är ett slitigt jobb, och jag får sällan – ytterst sällan – gå på toa ifred, om behovet skulle uppstå.

Om ett par månader byter vi. Då ska han vara hemma och jag ska ge mig på att försöka bli familjeförsörjare. Men jag har insett att han kommer inte – aldrig – få min upplevelse av de år som gått. Och jag kommer med största sannolikhet inte få ett jobb som motsvarar hans. Så vi byter plats, men vi byter inte liv. Hans föräldraledighet kommer inte likna min och mitt yrkesliv är mycket olikt hans. Vi har haft, och kommer fortsätta ha, olika upplevelser.

Och jag tror inte att det är lönt att jämföra.

Leave a Reply

