Välplanerat

20150412-221527.jpg
Veckans meny.

Jag gör ett nytt, ack så tappert, försök att inrätta veckomatsedel i Casa Hjerpe. Jag ser verket vecka som det flyter på som en vinst och försöker att inte fokusera så mycket på när det havererar. Veckomatsedelsförsöken går i vågor, helt enkelt, och en gång är bättre än ingen gång.

Jag tror att ett av mina problem är att jag gör en för stor grej av det, faktiskt. För egentligen är det ju bara att fundera på vad man har hemma, komma på sju rätter (med rätt stämning för dagen – mer fest på helgen och soppa på torsdagar, tex) och skriva upp eventuella saknade råvaror på inköpslistan. Det är allt.

Jag brukar bli så entusiastisk när jag ska planera maten att jag försöker planera flera veckor i förväg. Jag tror att jag skjuter mig själv i foten lite då. Jag ska bara ta en vecka i taget, det tar mig kanske tre minuter på söndagen att planera veckans mat.

Dock tror jag att jag ska skriva in i en liten bok, eller på en lista, några bra rätter som vi gillar för att kunna titta på om inspirationen tryter nån vecka. För så kan det ju vara.

Jag tror att detta kommer påverka ekonomin positivt. Maken verkar tro att det kan gå lite åt vilket håll som helst. Men jag är övertygad om att det kommer löna sig ekonomiskt, förutom även tidsmässigt och hälsomässigt.

Jag ser fram emot att skriva nästa veckas lista redan, men det är då det är läge att hejda mig för att inte planera för långt fram. Jag är nöjd med den insikten. Och jisses, vad nöjd jag är med veckans matsedel!

Leave a Reply

