Stressförbud!

Kalasförberedelserna är i full gång. Jag är så glad att vi har sansade ambitioner och en lättsam inställning till att få gäster. Jag har jobbat hårt för att ta mig till den punkten, att slippa värdinneneuroser och stress. I julas skällde jag lite på min svärmor när hon tyckte att det var så bråttom med allt. Jag sade ifrån och förbjöd stress. Ska man stressa med julen kan det lika gärna vara! Jag är hemskt nöjd med och står fast vid det beslutet.

Förr kunde jag städa och fixa så att jag var helt slut när gästerna väl kom och jag helst bara ville gå och lägga mig när kalaset eller middagen väl startade. Så nej tack till stress!

Vi blåser upp lite ballonger, svabbar av gästtoan, bakar det lättaste vi förmår och kolar lite saft i förbifarten. Och stämningen är lugn och trevlig. Allt eftersom får trollet en present, tre hittills, inklusive igår, och vi har en kvar. Sedan får han nog tillräckligt av släkt och vänner. Genom att sprida ut paketen hinner han leka med allting en bra stund innan det är dags för nästa sak.

Vimpelgirlanden från ettårskalaset funkar finfint. Vi har storpack servetter och sugrör från Ikea som räckt i några år och en påse ballonger har vi också sen ifjol.

Kombinationen av att inte behöva visa upp en fläckfri fasad och att det duger fint med lagom mycket pynt gör att stunden innan kalaset inte blir en energitjuv. Jag är hemskt nöjd med att ha kommit till en punkt där jag verkligen uppskattar hela förloppet.

Leave a Reply

