Fler tankar om att laga kläder

Satu (som har en finfin blogg om livet med många småbarn) kommenterade mitt inlägg om att laga kläder. Det väckte fler tankar om ämnet så jag tänkte att jag skriver vidare.

Jag började fundera på att tidsbrist förmodligen är en orsak till att många (jag själv inkluderad allt som oftast) inte lagar sina kläder. Inte för att Satu skrev något om tidsbrist utan att jag själv började fundera på hur mycket tid man rimligtvis kan ha “över” när man har många barn.

Jag och maken diskuterade denna tidsaspekt i ett par minuter innan han for till jobbet. Vi kom fram till att om man ska köpa ett nytt plagg istället för det trasiga så behöver man ju i praktiken lägga arbetstid för att ersätta det plagget. Hur lång tid beror ju på vad man tjänar förstås.

Nu kanske man skulle jobbat lika mycket även om man lagat plagget men då får man ju motsvarande summa att spendera på något annat.

En annan tidsaspekt av det hela är ju att om ett nytt plagg ska köpas måste tid läggas även på det. Antingen leta runt på second hand vilket ju kan ta sin lilla tid om man ska hitta nåt speciellt och har ett begränsat andrahandsutbud i sin närhet. Eller handla i vanlig butik, i bästa fall i samband med andra ärenden.

Annars är det ju tidseffektivt att handla på nätet, men det tar ändå lite tid. Ungefär lika lång tid som att laga ett plagg skulle jag tro.

Jag menar inte att påföra nån slags huslighetspress på folk, bara vädra mina tankar om ett alternativ till slit-och-släng-mentaliteten som lätt tar över när det känns som att tiden inte finns inom räckhåll.

Framförallt skulle jag vilja att det slutar vara “fult” att laga något som är trasigt och sedan använda det vidare.

Leave a Reply

