Det stora berget…

…av kläder som ska lagas har blivit en gnutta mindre! Jag tog mig en halvtimme-timme och fäste lösa knappar, fållade byxben, tråcklade grenar och spruckna sömmar.

Jag har svårt för att slänga kläder. Hellre ses jag att de lagas än slängs när de gått sönder, speciellt som många kläder går sönder efter bara några användningar. Med jag är fruktansvärt dålig på att avsätta tid till att faktiskt laga alla dessa trasiga plagg.

Med risk för att låta skrytsam vill jag tillstå att jag är rätt duktig rent tekniskt på att laga kläder, däremot. Ofta syns det inte att de varit trasiga, speciellt inte om man inte vet om det eller tittar noga.

Därför är jag lite irriterad på människor som använder uttrycket “lappat och lagat” som något negativt, som något de aldrig skulle klä sina barn i. Jag tror nämligen att de menar att de inte skulle låta sina barn gå i trasiga kläder. Och då vore det trevligt om det var det de sade, istället för att nedvärdera det vi, som lagar kläder, gör. Det är ju faktiskt så att lagat är något av en motsats till trasigt.

Jag tror att det är en klassfråga, ibland. Att vissa känner att de måste hävda sig och visa att de minsann har råd att köpa nytt när något går sönder, och inte behöver laga. Ungefär som vissa starkt betonar att deras barn minsann inte får ärvda kläder eller kläder köpta på second hand.

I sådana fall kan jag väl ha någorlunda överseende med den inställningen. Men det är inte så att jag sitter på en jättehög med pengar, trots att jag inser att jag är väldigt privilegierad. Att köpa begagnade kläder och ta emot ärvda saker är en del i varför jag kan leva så pass glassigt i övrigt. Det finns vissa saker som jag försakar för att kunna vara hemma länge med barn, till exempel. Medelklassig, självvald asketism som bara folk som egentligen har det rätt bra kan ägna sig åt.

Jag vill därför poängtera att det finns folk som pga livsomständigheter inte har tid eller möjlighet att leta kläder i andra hand. Det är inte de jag syftar på, utan folk som kan men inte vill pga nån form av prestige som att det vore något dåligt att köpa knappt använda barnkläder för en tia plagget. Eller för den delen laga sin kofta när sömmen gått upp. Tänk vad naturen (om än inte konjunkturen) skulle må bra om vi tog lite bättre hand om våra saker.

2 thoughts on “Det stora berget…

Leave a Reply

