Tidiga festligheter och mattraditioner

20150404-220637.jpg
Vi har spenderat dagen hos trollets farmor och farfar, tillika mina svärföräldrar. De kommer inte kunna komma på hans kalas nästa helg så han fick en tvåårspresent av dem redan idag, nämligen ett cirkustält!

Jippi! tänkte jag och såg drömmen om att ha en egen cirkus komma ännu ett steg närmare.

20150404-221121.jpg
Sedan påskade vi runt en smula. Det är tacksamt att ha ett barn som (om än motvilligt) går med på att bli utspökat när man själv tycker att traditioner som denna är ofantligt mysiga!

Svärföräldrarna serverade ett dignande påskbord och jag slukade min portion snabbt som en labrador. Det är en ovana som jag skyller på att man som småbarnsförälder får räkna med att bli avbruten mitt i middagen och att jag därför tagit för vana att kasta i mig så mycket jag hinner fort som tusan innan något annat (eller någon, om man ska vara krass) pockar på min uppmärksamhet.

Nåväl, gott var det i alla fall. Jag gillar traditionell svensk högtidsmat typ sill, köttbullar och kokt skinka. Och jag tycker att det är roligt att just sill serveras till alla våra tre största högtider. Sommar som vinter, sill är svenskens konstanta festmåltid – en trygg hamn på ett stormande hav! Sedan har vi ju kräftskivor utöver de tre stora högtiderna. Och nyår, där har vi i mitt föräldrahem starka mattraditioner men hur är det i landet generellt? Och finns det nån speciell mat vid allhelgona (halloween-pumpapaj räknas inte, det är en annan högtid och dessutom inte särdeles djupt förankrat i den svenska folksjälen – ännu)?

Så många frågor som kan väckas såhär en påskafton när äggen dukats av bordet. Kommer vi nånsin få svar på dem? Den som lever får se.

Leave a Reply

