Kaffebryderier

Kaffebryggaren (eller ja, okej, espressomaskinen) har gett upp. Vi försökte meka men den ville inte mer.

Mig berör det inte mycket då jag inte dricker kaffe, men min kaffestungne man är det värre för.

I brist på bättre ryckte hans ytterst kärleksfulla familj (det är jag och trollet, det) in medan han var i duschen. Vi slängde en näve bönor i stenmorteln och gick loss. Sedan lät vi kokt vatten rinna genom de massakrerade bönorna några gånger tills det såg kaffigt ut.

Maken hävdade att det blev gott, men jag vet inte om det var för att koppen var fylld med 2/3 kärlek och 1/3 kaffe, eller om det var lättnaden över att få sin efterlängtade kvällsfix som talade. Jag tyckte att det smakade rätt bra (var ju tvungen att testa för att veta att jag inte serverade rävgift) för att vara kaffe men jag är ju ingen större konnässör på ämnet. Bara i teorin.

För att förenkla processen hade vi kunnat köra bönorna i en av de små mixerbunkarna istället för morteln.

Nu tror jag att vi beslutat oss för att avvakta inköp av ny maskin för att se om behovet verkligen finns, dvs om vi saknar den väldigt mycket, eller om vi bara är vana vid att den finns där.

Leave a Reply

