Små förändringar, stora förbättringar

Helgen har, förutom plugg och utelek med troll, gått åt till att småpyssla i hemmet. Det låter harmoniskt men har nån slags underliggande stress som drivkraft. Jag jobbar på den biten, att ta allt med lite mera ro och kunna vila i att små förändringar med tiden resulterar i stora förbättringar.

Jag har flyttat på barnböcker, bytt korg mot låda, tömt, flyttat och fixat i det lilla. I det något större har vi nu plockat ner spjälsängen som stått obebodd i över ett år nu, i väntan på bättre tider. Vi passade på att vända på resterande sängar i sovrummet när vi ändå var i farten. Det ser trevligare ut och förhoppningsvis resulterar det i optimerad funktion. Det kommer i alla fall vara lättare att komma åt med dammsugaren längst in i hörnet.

Jag gillar när det finns luft i rum. Rent fysiskt. I lägenheten var det så fullt med saker att antalet kubikmeter luft som faktiskt rymdes mellan dem var så begränsat att det kändes på luftkvalitén. Syret tog slut alldeles för fort (kan iofs ha bidragit att all ventilation var antingen igenmålad av tidigare ägare eller igenskruvad av föreningen). Lättnaden att flytta till ett stort hus var enorm och trots att vi har mycket prylar (och allt mer tillkom i möbelväg för funktionens skull) så är det luftigt. Inte inredningsmagasinsluftigt men tillräckligt för mig.

Dock vet jag hur det brukar bli, allt eftersom åren går samlar man på sig saker. Man skaffar förvaringslösningar som man fyller och rätt vad det är så är alla väggar fulla med hyllor, dignande av sådant man sparat av en ofta outgrundlig anledning. Vilka par i sextioårsåldern som har bott på samma ställe i 20-30 år har inte vansinnigt mycket saker?

Jag vet med mig att jag är något av en hamster. Min ambition är att sluta vara det. Därför tar jag en liten bit i taget; flyttar, byter, fixar. Nästa steg är “rensar”. Små förändringar, stora förbättringar.

Leave a Reply

