Att köpa lycka

Jag ska gå och se ägd ikväll, blev just erbjuden en biljett av mamma som har blivit sjuk och inte ska gå. Det känns som ett välbehövligt avbrott i hemmasittandet. Det liksom piggar upp att få komma ifrån byn ibland och nu var det några veckor den jag var längre hemifrån än nån mil (för att gå på apoteket).

Jag undrar om jag kommer känna mig som en i målgruppen för showen, eller vad man säger, då det handlar om modern livsstil och omåttlig konsumtion som en väg till lyckan. Jag inbillar mig ju att jag har en ganska måttlig konsumtion om man jämför med brommaidealet (där ju Schyffert huserar och jag ättar ifrån).

Å andra sidan sitter jag ju här och markerar fler artiklar än jag låter stå omarkerade i panduros reakatalog samtidigt som jag googlar fram att ett startpaket för biodling bara kostar 3.000:- och drömmer mig bort…

Så jo, jag ser nog konsumtion som en genväg till lycka innerst inne, om man ser på hur jag i praktiken agerar. Eller åtminstone att man kan konsumera förutsättningar för att skapa den omgivning och livsstil som gör en glad.

Ärligt talat ser jag inte hur det inte skulle vara så. Visst, man kan inte köpa kärlek, trygghet och lycka men med pengar kan man köpa sig gemensamma upplevelser som gynnar kärleken, betala av på och ha råd till att laga huset om nåt går sönder, samt omge sig med vackra blommor eller för den delen ha råd att betala hundratusentals kronor som det kan kosta att få ett barn genom ivf eller adoption.

Så visst kan man argumentera för att man kan sitta ensam i ett trångt kyffe och samtala med vägglössen medan hungern river i magen och vara hur lycklig som helst fastän man förfrusit både näsan och tårna eftersom man bor i fudgeing Arendelle sex månader om året och därmed skulle behöva uppvärmning av nåt slag för att undvika frostskador.

Men (stort men) att kunna uppfylla de behov man har och i förlängningen önskemål man har om sitt liv ger ökad livskvalitet aka lycka. Att stora delar av samhället sedan har gått till extrem överdrift är ju en annan femma.

Huruvida jag tillhör den där stora delen är oklart.

Leave a Reply

