När inspirationen slår till…

…är det inte lönt att ens försöka parera. Idag har jag läst det sista av litteraturen som ska skrivas om till nästa vecka (en hel bok på en dag, är småimpad av mig själv trots att den bara var runt 160 sidor) men har hela tiden fått avbryta mig själv för att det knastrat till i hjärnan och plötsligt förstår jag inte längre vad jag läser utan tankarna vandrar iväg till nån barnbok man kan skriva, som på ett eller annat sätt berör texten jag läser. Och det är frustrerande (på ett aningen koketterande vis, för jag skulle inte vilja byta bort min idéspruta till hjärna för allt i världen utom möjligen mot en likadan som kanske har marginellt färre idéer men istället lite mer driv att genomföra dem) och underbart på samma gång. När då inspirationen slår mig med sitt basebollträ till briljant idé är det bara att lägga ner kurslitteraturen, plocka upp penna och projektbok för 2015 och anteckna. Det har jag gjort idag. Skrivit och skrivit och skrivit, både bättre och sämre idéer, vissa saker som kommer kasseras efter att man plockat russin ur den kakan att garnera något annat med. Jag skrev en hel bok. Den är jättefin! Skisser till bilder finns redan, titel är klar och baksidestext är på gång. Manuset är reviderat ett par gånger och jag ser fram emot när illustrationerna av denna kommer komma upp på den officiella att-göra-listan för med inspirationen och idéerna kommer entusiasmen. Och jisses vad jag har saknat den!

One thought on “När inspirationen slår till…

Leave a Reply

