Färgflopp och fredskallor.

Jag gav mig på att färga ett par gamla lakan idag. Hade fått både färg och tyg av min mor och hon hade lovat att sy vardagsrumsgardiner till oss utav dem då de vi har är några meter för smala för att det ska se riktigt vettigt ut i ett så brett fönsterparti.

20150207-231027.jpg
Det såg väldigt vackert ut i maskin, även om det var lite läskigt att ha en massa färg i den. Känslan var “kommer allt vi tvättar bli blått nu?” även om jag vet att det inte är så då mor min färgat i barndomshemmets maskin med jämna mellanrum under min uppväxt och det aldrig hänt där. Tyvärr såg tyget ut såhär när jag tog fram det efter färgningen:

20150207-231311.jpg
Inte ett uns av färgen hade satt sig i tyget. Vår teori är att lakanen som vi i alla tider trott är 100% bomull är något helt annat. Något syntetiskt och således inte mottagligt för den färg jag använde. Det var lite snopet men sett från den ljusa sidan kommer jag våga färga efter det här eftersom det inte alls var så krångligt som jag befarat.

Så till fredskallor. Jag diggar fredskallor. De är effektiva luftrenare, säger till när de är törstiga utan att ta skada av det, tål skuggiga lägen vilket gör dem ytterst lättplacerade har en frisk färg och vackra blommor som dyker upp då och då utan någon som helst ansträngning från min sida. Dessutom är de enklare att föröka än pelargoner till och med. När ett exemplar vuxit sig stort och buskigt så att krukan börjar kännas otillräcklig är det bara att dela rotklumpen i önskat antal delar och plantera om i nya krukor med lite ny jord runt. Fyra av mina sex kallor är av en endaste planta. Snart är det dessutom dags att dela nästa kruka, den börjar bli väl prunkande. Snart kan jag fylla hela huset!

20150207-232224.jpg
De mår bra av en dusch då och då så att de inte dammar igen.

Leave a Reply

