Hjärnsylta.

Jag har varit i skolan heeela dagen och haft två mycket intensiva föreläsningar. Min hjärna är inte van vid sådana intryck och känns (i kombination med förkylning) som att nån tryckt den genom ett durkslag och gjort sylta på den.

Men det är en SÅ intressant och spännande kurs om läs- och skrivundervisning! Jag är mitt i produktionen av tre, fyra barnböcker och många fler på planeringsstadiet och det är så givande att få akademiska belägg för sitt tänk och nya infallsvinklar.

Min vision är att kunna tillhandahålla intressant litteratur (främst faktaböcker) till barn från spädbarn och upp till skolåldern, till ett lågt pris så att barn får tillgång till många böcker! Bibliotek i all ära men jag tror att det är bra att i kombination med att låna olika böcker även ha ett eget litet “bibliotek” hemma. Böcker på armslängds avstånd som man kan återkomma till gång på gång. Jag minns själv glädjen i att som barn plocka fram en av favoritböckerna. De var skatter! Vackra, spännande bilder och magiska historier blandat med sida efter sida späckade med information om allt möjligt spännande. Jag gillade tex uppslagsverk som liten. Är fortfarande barnsligt förtjust i faktarutor och bilder.

Nu minns jag inte i skrivande stund vem det var som sade det men nån glad forskare hävdar att ett sätt att öka läsandet hos barn (eller vad det nu var) så bör det finnas 500 böcker i varje klassrum. Mina kurskamrater tyckte att det lät som väääldigt mycket, men ärligt talat är det inte många hyllmeter. Trollet har ca 140 böcker och han är inte ens två år. Alla är inte anpassade för honom i dagsläget men allt eftersom han växer finns de där, tillgängliga. Det är kanske 1-2 hyllmeter. En vanlig bokhylla i ett klassrum sväljer lätt 500 böcker. Och en bokhylla på 20-30 ungar är inte några abnorma mängder.

Fler böcker till barnen, det är allt jag vill ha sagt med det här egentligen. Men min hjärna har blivit hjärnsylta så det blev en lång utläggning om en ganska kort poäng. Att jag tar medicin med morfin mot hostan gör heller inte saken bättre. Men det hjälper mot hostan.

Leave a Reply

