Storkok.

I och med att plugget drar igång ordentligt imorgon, jag börjat jobba så smått, maken jobbar heltid och vi fortfararande har trollet hemma på heltid så blir det storkok ikväll. Köttfärssås på ca ett kilo köttfärs, några lökar, nära 2 kg tomatkross, morötter, kålrot, ett par paprikor, lite rester av en tomatsoppa vi åt igår och så lite till. Jag minns inte exakt hur stor grytan är men den är minst lika stor som vår största pastagryta på fem liter, och full nästan ända upp till kanten. Min förhoppning är att vi ska ha sås så att vi klarar oss ett tag och slipper hemfalla åt genvägar mer än nödvändigt då det vore tråkigt för både smak, hälsa och ekonomi att tex börja köpa köttfärssås på burk. Jag betvivlar att de har samma mängd färska grönsaker i färdigmat som jag har, nämligen – därav hälsa.

Det har, förutom allt annat som ska göras, blivit svårt att laga mat för trollet kan sitta och leka med pappa och vara hur nöjd som helst men så fort jag börjar laga mat kommer han springandes och puttar gråtandes bort mig från bänken. Har ingen aning om vad som orsakar denna reaktion. Så det är ingen vidare matlagningsro här hemma just nu, ens när tid finns. Då är det bra att ha färdiglagad mat hemma. Och genvägar då och då, givetvis.

Det är inte så att jag helt och hållet dissar halv- och helfabrikat, eller hämtmat. Jag älskar hämtmat och tycker att både falukorv och mamma scans köttbullar smakar mums, likaså pulvermos, men jag har samtidigt nån ambition om att laga mat från grunden fastän jag vet att det är en lyx, tidsmässigt sett. Det har blivit en hel del färdiga köttbullar och falukorv på sistone och nu har vi till och med köpt pulvermos. Och fiskpinnar. För det är så himla bra att sån mat finns när det behövs!

20150204-174622.jpg

Leave a Reply

