Vanlig vardag.

Jag känner mig så lyckligt lottad som har fått vara hemma med trollet så länge. Det känns extra tydligt nu när jag varit ifrån honom 2×9 timmar med två dagars mellanrum. Det gör att morgonmys i soffan framför barnkanalen får ett gyllene skimmer över sig, även när det resulterar i utspilld yoghurt över hela mitt täcke.

Jag förstår dem som känner att de har svårt att stimulera sina barn hemma ju äldre de blir, för de kräver helt andra saker i ett-tvåårsåldern än första året, även om de då var helt beroende av en.

Idag har jag gjort upp en lista på aktiviteter vi kan ägna oss åt; inne, ute, borta och hemma. För att slippa idétorka och för att kunna erbjuda större variation. Det kommer bli roligare för oss båda.

Har även fått hem material som är till för förskolor för att använda vid samlingar med pedagogiska tankar som jag ska försöka implementera här hemma. Dessutom ska jag rådfråga min ypperliga väninna Joyce (som är förskollärare och har jobbat bl.a. i småbarnsgrupper) om vad man “brukar” göra med barn i trollets ålder och de pedagogiska elementen bakom dessa aktiviteter.

Min tanke är att han ska få så mycket av de positiva aspekterna som det går av förskolevärlden utan att behöva utsättas för de negativa i någon större utsträckning. Det är bara den sociala kontakten med andra barn och vuxna jag inte kan erbjuda i samma utsträckning. Jag försöker få iväg oss till öppna förskolan minst två dagar i veckan när vi är friska, men det är vi ju nästan aldrig eftersom vi blir sjuka så fort vi går till öppna förskolan… Det hade väl varit samma sak om han gått i vanlig förskola, vi hade varit lika sjuka då och fått vabba som tokar.

Snart går maken på föräldraledighet. Nästa varv, om det blir något sådant, kommer vi nog behöva göra så att maken tar ledigt tidigare så jag kommer inte ha den här tiden med nästa barn. Återigen, om det blir något sådant. Och det känns lite sorgligt. Jag hoppas att det får mig att uppskatta tiden nu ännu mer.

20150126-193403.jpg

Det här har vi gjort idag. Det var fantastiskt.

Leave a Reply

