Full rulle.

Igår var en fullt uppbokad dag för en trött och förkyld småbarnsmamma.

Efter sedvanlig kringspringning för att röja än här och än där så kom min far, kära syster, min käre bror samt hans gravida sambo hitkånkandes med ett stort, gammalt norskt furuskåp med snirklor på dörrarna. Jag har fått det efter min mammas kusin som ska flytta ifrån sitt radhus till något mindre. Den första möbeln hon och hennes förste man köpte tillsammans för… rätt så många år sedan. Jag gillar att ta vara på gamla möbler, speciellt sådana som har en historia inom släkten.

Efter det åt vi lunch – pasta med Lenas spaghettisås ur Annas Sparmat (en av de godaste pastasåser jag vet) allesammans och när pappa farit hem hade vi odlingsmöte och fikade julkaffebröd i väl tilltagna mängder medan vi lojt pratade om sommarens mer eller mindre vaga planer, bytte fröer med varandra och funderade vidare på vad vi ska beställa framöver. Det blev kanske inte så organiserat som jag som initiativtagare hade tänkt mig men trevligt ändå.

Direkt efteråt for jag och maken till Heron city och såg till att använda ett par biocheckar som snart skulle gått ut. Köpstoppshaveri #2. Jag köpte lite biogodis, vi åt varsin kycklingburrito på TacoBar och vi passade på att passera Apoteket när vi ändå var i närheten av ett eftersom det inte funnits nåt apotek här i byn förut. Ryktet säger dock att det har öppnat ett bredvid vårdcentralen men jag har inte sett det själv.

Jag beställde maten på TacoBar och fick ett lite märkligt bemötande jag beställde två burritos, fick en slutsumma på en och förtydligade att jag skulle ha två. Maken var och tog ett bord så tjejen i kassan tittade på mig och frågade med ett svårtolkat röstläge “Ska du ha TVÅ?!”. Det är så svårt att som tjock med ätstörningshistorik att i det läget inte känna att 1) hon tror att jag ska äta båda själv och 2) hon är chockad och lite äcklad av det och 3) att tycka att ovanstående är lite jobbigt. Bara lite dock, jag skämtade om det med maken när jag nådde bordet. Förr hade jag tyckt att det var förfärligt jobbigt. Vad vet jag, det kan ju ha varit ett av mina egna hjärnspöken och hon bara försökte höra vad jag sade i oväsendet i foodcourten och att hon alltid låter sådär.

Vi såg Hobbit 3, i 3D. Maken är gammal tolkiennörd och jag har försökt läsa Bilbo men kom inte längre än till trollen som blev sten. Hans utlåtande efter filmen var att om man ser den som Peter Jacksons fanfiction av boken var den helt okej. Jag tyckte att det var en fartfylld fantasyaction och för att vara det så är den väl okej, kanske rent av bra. Jag vet inte, jag har rätt låga krav tror jag – jag är nöjd med att kunna se hela filmen utan behöva avbryta var tionde minut för att roa en snart-tvååring. Och det är schvungigt med 3D, det är vackra vyer och storslagna scener. Sen visst suckar jag också åt vissa saker,hur historien är liiite för inkonsekvent till exempel och så diverse scener och händelser som verkligen bara finns med för att det ska se häftigt ut men det blir lite fånigt. Som när Legolas springer upp för en trappa av fallande stenar, är det bara jag som får SuperMariomelodin i huvudet?

Det är så trevlig att komma hem till trollet efter att ha varit borta några timmar. Det händer ju inte så ofta. Dock vägrade han somna sedan på kvällen så till slut gav jag upp och gick och lade mig med honom och då somnade han till slut när klockan närmat sig halv elva.

Idag ska jag in och fortsätta på min dekormålning som jag påbörjade i torsdags inne på Stockholms universitet. Jisses så hurtigt av mig. Ska bara väcka trollets moster som ska med. Och fixa matsäck, klä mig, packa och så vidare. Hej och hå.

Leave a Reply

