När du anlitar en företagare…

…och tycker att det är hutlöst mycket att betala när fakturan kommer med 500:- för en timmes jobb, och att du minsann inte får så mycket för en timme på ditt jobb, tänk på det här:

100:- går rätt ut i moms. Det är pengar som företagaren i stort sett aldrig ser.

Av de 400:- som är kvar ska en viss del betala för den tid som ett företag kräver för administration, ca en dag i veckan, dvs 20%. 80:- som betalar tiden som man inte kan jobba åt kund med arbete som måste göras. Det är samma princip som med att man budgeterar för visst svinn i form av snatteri, utgångna och trasiga varor som du betalar för i butik.

Då är det 320:- kvar. Jag har i mitt företag ingen lokal utan jobbar hos kund eller hemifrån, så jag har ingen hyra för lager eller verkstad som många har. Däremot betalar jag försäkring, telefoni, revisionshjälp, bankavgifter mm för ca 20.000:- per år, och utöver det krävs vissa verktyg och material för att jag ska kunna utföra mitt jobb som också ska betalas med de pengar jag tjänar. Svårt att räkna på men vissa jobb kostar mer än andra. Säg att det kostar 20:- utslaget per timme, vilket är lågt räknat.

Utöver det behöver jag marknadsföra mig för att över huvud taget få några kunder, vilket kan kosta hur mycket som helst, men vi bortser från den kostnaden.

Då har vi 300:- kvar. Det ska även betala min semester. För att kunna bekosta 4 veckors semester per år med samma (alltså inte högre, som löntagare har) summa som resterande månader på året så får vi dra ytterligare 25:-/h.

275:- kvar. Det låter rätt ok som timersättning. Men just det, sedan har vi skatt och sociala avgifter. Det senare motsvarar arbetsgivaravgift som din chef betalar. Sammantaget är det ca 50% av det som är kvar.

138:- per timme. Ingen anställningstrygghet, inget kollektivavtal med extra pengar vid föräldraledighet, betald ledighet vid mödra- och tandvård och så vidare. Inget sånt alls.

Visserligen får jag ju då ut 18.920:- om jag lyckas få uppdrag som täcker 32h/v. Vilket är väldigt svårt att få.

Men ändå en helt ok, eller rent av bra, lön, det kan jag medge. Dock kan jag inte gå med på att det skulle vara en hutlöst hög lön.

Leave a Reply

