Blöärk!

Det maken trodde var sömnbrist visade sig vara helt vanlig magsjuka som nu hoppat över till mig och trollet. Jopphejdi!

Magsjuka är nog en av de minst roliga vardagsåkommorna man kan drabbas av och värst är det för lille trollet som inte förstår vad som pågår, att det inte är kräkbunkens fel eller att det kommer att gå över.

Han började kräkas igår kväll och jag sprang runt som en iller och kokade nappar, diskade nappknola, samlade tvätt och satte igång 8 kg tvätt på nittio grader. Bäddade trollets säng med fleecefiltar, vilket jag läst ska vara bra vid kräksjuka. Spyan ska enligt utsago lägga sig på fleecen och så samlar man ihop allt till ett paket och sköljer och tvättar istället för att det ska sippra bakteriekryllande magsaft ner i madrassen genom lakanet. Uäck!

Sedan följde några timmar av trollkräkande med en halvtimme, timmes mellanrum innan jag började må illa framåt småtimmarna och på morgonen kräktes jag också.

Första timmarna kände jag mig himla tuff och tänkte att det går över, bara att ta sig igenom, bit ihop för det är mycket mer synd om en som är magsjuk vid 21 månaders ålder än vid 29 år. Men nu börjar jag känna mig lite gnällig, skruttig och tycker rent av lite synd om mig själv också. Det tar på krafterna att må dåligt och vare sig äta eller dricka nämnvärt på många timmar och jag är hemskt glad att maken har sin sjuka avklarad så att jag får stänga in mig i sovrummet och gny under ett täcke.
Måste ge en eloge till alla ensamstående föräldrar med magsjuka i huset. Det är inte klokt vad man klarar när man måste och jag blir imponerad av blotta tanken att fixa makens jobb i mitt tillstånd. All styrka till er!

Skulle kanske våga mig på att dricka nån matsked vatten eller två. Huvudvärken börjar överrösta illamåendet nu. Fortsätter rabbla mitt mantra: det går över!

Leave a Reply

